Kázání z Noci kostelů

Přinášíme krátká kázání, která zazněla v průběhu letošní Noci kostelů na letošní text z proroka Izaiáše.

Iz 30:29
29Dáte se do zpěvu jako v noci, kdy se zasvěcuje svátek, srdce se naplní radostí jako tomu, kdo jde za zvuku píšťal, aby vstoupil na Hospodinovu horu, ke Skále Izraele.
Uvítání
Milí přátelé, vítám Vás na Noci kostelů letošním heslem, které je ze starozákonního proroctví Izaiášova. Představte si, že večer se koná důležitá slavnost, zapalují se svíčky, chystá se dobré jídlo a všichni čekají, co se stane důležitého. A začíná se zpívat, protože se máme z čeho radovat. V tom proroctví to bylo povzbuzení do bitvy, kterou v izraelských horách a na koních může vyhrát jedině ten, kdo to tam dobře zná, a pak je právě zaslíben zpěv a tanec a veliká slavnost, protože je Pán Bůh vysvobodil. I když je noc, dají se do tance a zpěvu. A pro nás možná to dávné Slovo znamená, abychom se dívali ve svém okolí po dobrých cestách, po dobrých znameních, abychom se vydali tou cestou, kde zvítězíme ne tím, že budeme na něco nadávat nebo se bát, ale kde najdeme odvahu právě takovou, abychom pak mohli oslavovat, že se vlastně máme velice dobře, ač si to v běžném životě někdy neuvědomujeme.

Iz 30:29
29Dáte se do zpěvu jako v noci, kdy se zasvěcuje svátek, srdce se naplní radostí jako tomu, kdo jde za zvuku píšťal, aby vstoupil na Hospodinovu horu, ke Skále Izraele.
Druhá pobožnost
Výstup na vysokou horu často vyžaduje nějakou přípravu, určitě pevné boty a dobrý zdroj energií. A nás možná může překvapit, že to dnešní biblické Slovo pro Noc kostelů je spojeno se slavením svátku, nevíme přesně jakého, ale současně když Židé utíkali z Egypta, je zde řečeno, že i ten mocný Egypt s celým faraonovým vojskem je „Obluda vyřízená“, tak to tam stojí psáno. A jak to platí dnes? Tak si řekněme, co je pro nás nebezpečím? Čeho se bojíme? Co se nám zdá nepřekonatelné? A tady právě slyšíme to biblické Slovo naděje o tom, že i ten mocný faraon je na nás krátký, koneckonců s vozy, což byly takové tehdejší tanky, se utopil v Rudém moři. A tak tady z toho proroctví Izaiášova zní, že se nemusíme bát a můžeme se radovat, že dokonce v noci začíná svátek, oslava. Tak jako ostatně obvykle v židovském kalendáři – třeba šabat začíná v pátek večer. A ten svátek právě v té době znamená ne tu sílu koní a vozů, ale v té kapitole v Bibli se třeba také říká toto: Nebudeš už nikdy plakat. Milostivě se nad tebou smiluje, až budeš úpěnlivě volat; uslyší a odpoví ti. (Iz 30:19) To je pozvání k modlitbě. A když často hovořím s lidmi třeba při přípravě ke křtu, ale i v obyčejných rozhovorech, je dobré objevit, že k modlitbě nepotřebujeme zvláštních, speciálních slov, která bychom se museli nejprve naučit. Modlitba je rozhovor s Pánem Bohem a jak ve dne, tak v noci mu můžeme říct cokoliv.

Iz 30:29
29Dáte se do zpěvu jako v noci, kdy se zasvěcuje svátek, srdce se naplní radostí jako tomu, kdo jde za zvuku píšťal, aby vstoupil na Hospodinovu horu, ke Skále Izraele.
Závěrečná pobožnost
Milí přátelé, naše Noc kostelů vstupuje do své páté hodiny, ale ještě nemusíte odcházet. V židovských svátcích se často nový den vítá právě večer a třeba šabat začíná už v pátek po západu slunce. A dnešní text ze starozákonního proroctví mluví o tom, že je tu pro nás naděje taková, jako když se něco slaví. A právě i v tu noc se zapalují svíčky a chystá se dobré jídlo a při té noci, třeba jako při velikonoční vigilii od sobotního večera, něco nového očekáváme. A tak podobně jako v tu noc se stává něco nového, zaznívají dokonce nástroje, neřeší se zde rušení nočního klidu, ale k té chvále a poděkování jsme zváni i večer a v noci. A k poděkování za co? Zamysleme se, co se nám v životě podařilo. My se někdy zapomínáme zastavit a je jistě i více lidí, kteří mohou přijít v neděli Pánu Bohu poděkovat. Nebo naopak poprosit za někoho, koho mají na srdci a za své starosti i radosti. A podle toho starozákonního Slova biblického to můžeme udělat i večer.