3. neděle postní, 1. kázání v čase koronaviru

Zvonění zvonu

Introit

Apoštolský pozdrav

Píseň: Sv 334 To je ten den

Modlitba:

1. čtení: Neh 8:1-8 Všechen lid se shromáždil jednomyslně na prostranství před Vodní branou a vyzvali znalce Zákona Ezdráše, aby přinesl knihu Mojžíšova zákona, který vydal Hospodin Izraeli. Kněz Ezdráš tedy přinesl Zákon před shromáždění mužů i žen, všech, kteří byli schopni rozumět, aby jej slyšeli, prvního dne měsíce sedmého. Četl z něho na prostranství před Vodní branou od svítání až do poledne mužům i ženám, těm, kteří byli schopni rozumět. Všechen lid pozorně naslouchal slovům z knihy Zákona. Znalec Zákona Ezdráš stál na dřevěném lešení, které k tomu účelu zhotovili; po pravici vedle něho stál Matitjáš, Šema, Anajáš, Urijáš, Chilkijáš a Maasejáš, po levici pak Pedajáš, Míšael, Malkijáš, Chašum, Chašbadána, Zekarjáš a Mešulám. I otevřel Ezdráš knihu před zraky všeho lidu, stál totiž výše než ostatní lid. Když ji otevřel, všechen lid povstal. Ezdráš dobrořečil Hospodinu, Bohu velikému, a všechen lid odpověděl s pozdviženýma rukama: „Amen, amen.“ Padli na kolena a klaněli se Hospodinu tváří až k zemi. Nato Jéšua, Baní, Šerebjáš, Jamín, Akúb, Šabetaj, Hódijáš, Maasejáš, Kelíta, Azarjáš, Józabad, Chánan a Pelajáš, levité, vysvětlovali lidu Zákon, zatímco lid stál na svém místě. Četli z knihy Božího zákona po oddílech a vykládali smysl, aby lid rozuměl tomu, co četli.

Píseň: Sv 109 Jak vzácnou přízeň (Amazing Grace)

2. čtení: Lk 4:16-22 Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno: ‚Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.‘ Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny. Promluvil k nim: „Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli.“ Všichni mu přisvědčovali a divili se slovům milosti, vycházejícím z jeho úst. A říkali: „Což to není syn Josefův?“

Píseň: Sv 154 Neboj se

Text kázání: Tit 1:1-3 Pavel, Boží služebník a apoštol Ježíše Krista, poslaný k tomu, aby Boží vyvolené přivedl k víře a k poznání pravdy našeho náboženství, aby měli naději na věčný život, jejž slíbil pravdomluvný Bůh před věky, a ve svůj čas zjevil své slovo v kázání, které mi bylo svěřeno z rozkazu našeho Spasitele Boha.

Kázání: Sestry a bratří,
dnes si povíme něco o čtení Písma. A také o tom, kde se se čtením Písma setkáváme v samotné Bibli. V této době nám to bude určitě užitečné a těším se na to, co spolu objevíme.
O čtení Písma. My jsme v prvním čtení slyšeli, že kněz Ezdráš, jak zaznamenal jeho kamarád Nehemiáš, přinesl knihu Mojžíšova Zákona, o níž si dříve mysleli, že se ztratila. Pak začali stavět Chrám, ale to je jiný příběh. Zatím mají pod širým nebem kázání z Písma. A to ještě je mohou jen poslouchat, protože takový svitek Tóry mohl stát jako velký dům. Takže lid poslouchá kněze Ezdráše a proto se nad Biblí také říká, že víra je ze slyšení. To neznamená jen to, že všichni neuměli číst, ale tehdy si nemohli vzít svou vlastní Bibli do kapsy a založit si v ní barevnými papírky. Na to si budeme muset počkat k jistému Johannu Guttenbergovi. (Ten vynalezl knihtisk.)
Číst Bibli? Nedá se dnes už číst něco jiného? Neexistuje něco lepšího? Ale klidně, proto čtení Bible je svobodnou volbou.
Proč číst Písmo? Tato otázka může zaznít, a může zaznít různým tónem hlasu. No jo vlastně, proč (ne)číst Bibli… Ále, proč ještě dnes číst Bibli… Čtěte Bibli, tam to všechno je, zpívali také Voskovec s Werichem. A v listu Židům se říká: Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce. (Žd 4:12) Svatý Anselm z Canterbury, anglický světec 11. století, napsal knížku Víra usilující rozumět. Je tam oboje, rozum/rozumět a víra. Je třeba rozumět, třeba konkrétně Božímu Slovu tak, když si vedle sebe položíme Bibli ekumenickou, kralickou a 21. Ale kromě toho je potřeba našim očím také víra. Nebo jinak, v dnešní situaci: Jistě není cílem v této době propadat panice. Potud je nám zapotřebí víra. Ale kromě víry nám dal Hospodin také rozum.
Kdy číst Písmo? Kde na to máme brát čas? Pavel píše Timoteovi: Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod (2Tm 4:2) – takže určitě se na zvěstování také sám připravoval. A našel si čas.
Tak dobře … Ale jak číst Písmo? No hlavně ne od začátku do konce. Jedna dobrá rada říká: Nečíst Bibli jako „sbírku výroků předsedy Boha“. Už proto, že kromě Božích výroků tvoří podstatnou část Bible příběh či příběhy. Příběhy lidí a příběhy víry.
A kde číst Písmo? Nabízí se odpověď: Kdekoli. (Rozhodně ne jen v církvi.) A skutečně dnes máme i možnosti, jak a kam si Bibli vzít s sebou. Když jsem kdysi dělal program v Přešticích, kam jsem také přivezl misijní Bible, sám jsem byl překvapen, kolik existuje aplikací do mobilu, které nabízejí verš na den v ten čas, kdy si to nastavíte. Kdysi chodily tyto verše esemeskami, ale kdo by za to dnes platil. A přece se teď ukazuje, jak nám ty moderní prostředky pomohou.
A k tomuto všemu klíčová otázka: Návody tu jsou, ale dělal to někdo? O kom v Bibli výslovně čteme, že četl Bibli? Takových míst je 41. Některá z nich jsme slyšeli v dnešních biblických čteních. Ezdráš četl ze Zákona, Pán Ježíš četl z Proroků a apoštol Pavel také cituje v dopise, aby připomněl to podstatné. Další slova nacházíme v dopise Timoteovi:
Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti. (1Tm 3:16) – Jistěže bibličtí pisatelé psali svým jazykem a svým způsobem, třeba evangelista Lukáš psal krásnou řečtinou, zatímco Marek, který asi zaznamenal vzpomínky Petrovy, psal takový rychlý záznam naopak lidovým jazykem. Kniha, tedy spíše svitky nebo později svázaný kodex, mohl stát třeba tolik co stavba celého domu.
V novozákonní době vlastně měli jedinou Bibli, dnešní Starý Zákon. Proto jej také apoštol Pavel připomíná, konkrétně na příkladu Mojžíše. Později v kostelech existovala takzvaná Bible chudých, to jest vitráže s významnými biblickými příběhy. My dnes máme výhodu, že Bibli máme
k dispozici a čteme i o Starém i Novém Zákoně, že veškeré Písmo je vdechnuto Božím Duchem. Díky Pánu Ježíši máme i příklad toho, že on také kázal a vykládal. – Někdy je takový pohled na Pána Ježíše, a jsou na tom založeny i nějaké vtipy, že Pán Ježíš byl vlastně takový hipísák, který kudy chodil, tu vyprávěl příběhy. Ale to je jen půlka pravdy. Ježíš také ty příběhy osvětloval lidem, byla to už židovská tradice, že dospělý muž mohl číst z Písma a potom podle svých schopností přidal několik slov nebo jakoby krátké kázání. To máme doloženo, když četl proroka Izaiáše, oči všech v synagoze byly na něj upřeny, on se posadil na stoličku toho předsedajícího a řekl: „Dnes se splnilo toto Písmo.“ A už předtím: Vyprávěl podobenství a pak je vykládal, co to znamená.
My jsme si tu představili takovou mozaiku, jak se dívat na Bibli a jak ji číst: Někdy stačí jen poslouchat. Jindy nad tím uvažujeme a vidíme, že nás Písmo vede k hlubšímu přemýšlení a rozsuzuje myšlenky naše. Máme velkou výhodu, že si Bibli můžeme vzít s sebou, a to dnes v podobě různých médií. Nakonec zůstane nejvzácnější ta kniha. A jsou to dobré Boží dary třeba právě pro tuto naši situaci, kdy se na bohoslužbě nemůžeme osobně potkat a sdílet.
Doteď jsme si tak pěkně vykládali o tom, co my s tou Biblí v církvi a jaké jsou naše možná pozitivní nebo zbožné představy, jak s ní můžeme nakládat dál – ale to jen proto, že jsme Bibli v církvi přijali a přijímáme, protože je provázána se vznikem církve a historií Božího lidu. A jsou jiné možnosti? Můj kolega Libor Chaloupka si na farářském kursu posteskl: „Už jsem slyšel kázat na ledacos.“ Jistě, kázat by se dalo i na telefonní seznam a dojít k tomu, že nás Hospodin zná jménem. Ale tatáž informace je třeba v povolání Abrama v knize Genesis. A tak bychom mohli pokračovat dál, ale právě v té svobodě Božích dětí můžeme dojít k tomu, že abychom se v církvi shodli, potřebujeme jako zdroj právě Písmo.
A těmi různými způsoby, které jsme si popsali, se – právě Božím Duchem – máme nechat oslovit. Když apoštol Pavel přišel do Antiochie Pisidské, skoro celé město se sešlo slyšet Boží Slovo (Sk 13:44). Nám to může znít jako zázrak, že by se sešlo celé město, ale proč se na tom zázraku nepodílet? Můžeme v této době přemýšlet i nad tím, co z toho jindy samozřejmého provozu církve nám nakonec bude vzácné.
Amen.

Ohlášky: Vítáme domácí i hosty při poslechu i na záznamu. – V pondělí byl Otevřený kostel s pěkným povídáním o historii. V úterý biblická hodina. – Ze synodní rady přišel děkovný dopis za mimořádnou sbírku pro uprchlíky v Řecku. Vynesla 656 tis. Kč a díky tomu mají péčí řecké evangelické církve v první řadě lékařskou pomoc, pak také střechu nad hlavou, zajištění místo zdravotního pojištění a další možnosti pro život. – Ze Synodní rady přišel dopis, který reaguje na současné vyhlášení nouzového stavu. Další informace budeme sledovat. Opatření se může a asi bude týkat i posunů výročního sborového shromáždění. O všem budeme informovat. Rovněž tak další informace a opatření, jak se objeví v médiích, budeme zveřejňovat. – Kopie kázání máme ve větším počtu, aby bylo i pro ty, kdož zůstali doma a zároveň nemají internet. Prosím ty, kteří nás sledují, aby záznam bohoslužeb, který bude za chvíli uložen na stránkách, pustili třeba na chytrých telefonech nebo počítačích svým blízkým, sousedům, dalším členům sboru a jakýmkoli dalším zájemcům.

Přímluvy: Při jednotlivých přímluvných modlitbách se můžeme přimlouvat: Pane, smiluj se. - Kriste, smiluj se. - Pane, smiluj se.
Modlitba Páně

Slovo poslání: Každý z vás jste dostal nějaký dar, a tak si jimi navzájem služte jako dobří správci rozmanité Boží milosti.
1. Petrův 4:10

Závěrečná píseň: 623

Videopřenos je dostupný zde.