Pobožnost dne 13. 4., Pondělí velikonoční

Apoštolský pozdrav
Modlitba

1. čtení: Sk 10:34-42 A Petr se ujal slova: „Nyní skutečně vidím, že Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě je mu milý ten, kdo v něho věří a činí, co je spravedlivé. To je ta zvěst, kterou Bůh poslal synům izraelským, když vyhlásil pokoj v Ježíši Kristu. On je Pánem všech. Dobře víte, co se dálo po celém Judsku: Začalo to v Galileji po křtu, který kázal Jan. Bůh obdařil Ježíše z Nazareta Duchem svatým a mocí, Ježíš procházel zemí, všem pomáhal a uzdravoval všechny, kteří byli v moci ďáblově, neboť Bůh byl s ním. A my jsme svědky všeho, co činil v zemi judské i v Jeruzalémě. Ale oni ho pověsili na kříž a zabili. Bůh jej však třetího dne vzkřísil a dal mu zjevit se –nikoli všemu lidu, nýbrž jen svědkům, které k tomu napřed vyvolil, totiž nám; my jsme s ním jedli a pili po jeho zmrtvýchvstání. A uložil nám, abychom kázali lidu a dosvědčovali, že je to on, koho Bůh ustanovil za soudce živých i mrtvých.

Text kázání: Ž 105:1 Chválu vzdejte Hospodinu a vzývejte jeho jméno, uvádějte národům ve známost jeho skutky.

Znal Petr přesně tento žalm? Asi ano, protože kompletní žaltář se datuje asi do 3. století př. Kr.
A měl jej na mysli, když začal kázat? Někdy se říká, že Petr budoval církev v jeruzalémském sboru a bylo mu bližší židovství či přesněji židokřesťanství, zatímco apoštol Pavel že se stal apoštolem pohanů. Ale tady slyšíme, že apoštol Petr je to, kdo mluví o kázání mezi pohany a o přijetí Božím.
Žalm vznikl v situaci 1Pa 16:8-22 návrat na Sijón. Zde král David nařídil, aby Asaf (také častý zpěvák žalmů) se svými bratry zpíval píseň o Hospodinově záchraně. Aby přemýšlel o jeho zázracích a o záchraně lidu. Zároveň je to Hospodin, který dává spravedlnost. Je zde připomínána smlouva s lidem Izraele, která byla uchována v truhle smlouvy. Ta byla nesena na tyčích a nahoře byli cherubové s křídly. Po postavení Chrámu byla umístěna právě tam. A Asaf se svými druhy zpíval:

Chválu vzdejte Hospodinu a vzývejte jeho jméno, uvádějte národům ve známost jeho skutky,
zpívejte mu, pějte žalmy, přemýšlejte o všech jeho divech,
honoste se jeho svatým jménem, ať se zaraduje srdce těch, kteří hledají Hospodina!
Dotazujte se na vůli Hospodinovu a jeho moc, jeho tvář hledejte ustavičně.
Připomínejte divy, jež vykonal, jeho zázraky a rozsudky jeho úst,
potomkové Izraele, jeho služebníka, Jákobovi synové, jeho vyvolení!
Je to Hospodin, náš Bůh, kdo soudí celou zemi.
Věčně pamatujte na jeho smlouvu, na slovo, jež přikázal tisícům pokolení.
Uzavřel ji s Abrahamem, přísahou ji stvrdil Izákovi,
stanovil ji Jákobovi jako nařízení, Izraeli jako smlouvu věčnou:
„Dám ti kenaanskou zemi za dědičný úděl!“
Na počet vás byla malá hrstka, byli jste tam hosty.
Putovali od jednoho pronároda ke druhému, z jednoho království dál k jinému lidu.
On však nedovolil nikomu, aby je utlačoval, káral kvůli nim i krále:
„Nesahejte na mé pomazané, ublížit mým prorokům se chraňte!“

A co znamená chvála? Jak ji vzdávat? Jak vzývat jeho jméno? Jak národům? Jak poukazovat na skutky?
Petr káže velikonoční evangelium. Bůh si vybírá a povolává své vyvolené ze všech národů. I když se někteří křesťané modlí zvláště za lid a zemi Izrael a Boží zaslíbení pro něj platí, apoštol Petr pak káže, můžeme říci, na počátku misie. Aby se i lidé nežidovského původu – a ve většině tedy i my – dozvěděli o Pánu Ježíši. Velmi zjednodušeně řečeno, tak vzniká i tradice, to jet předávání. Předávání víry. A podle textů staré církve tohle je zvěst pro dnešek, Velikonoční pondělí. A k tomu vzdávání chvály – to je vlastně řeč o modlitbě. Vždycky najdeme něco, co nás překvapilo nebo za co jsme vděčni a za co můžeme tedy Pánu Bohu poděkovat.
A Petr se ujal slova, začal kázat, že Pán Bůh je zde pro všechny a přijít k němu může každý bez ohledu na původ. Smlouva pro lid Izrael je dostupná pro všechny. Vypráví o tom, co Pán Ježíš dělal. A jak byli apoštolové povoláni, ab kázali. Oni se tedy nejdříve ze strachu rozprchli, ale nyní po Velikonocích tedy prvním misijním kázáním začíná církev. A děje se to tak dodnes, kdy stále vznikají nové překlady Bible, zase mají i misionáři dost práce, a to i uprostřed takzvaně křesťanských národů. Někdy je potřeba si Bibli znovu připomenout. Někdy tam i známé texty najdeme a přečteme v úplně nové souvislosti. Jinak by Bible nemohla zůstávat a přetrvávat dva tisíce let. A nejde jen o Bibli, jde o příběh. Příběh, který pokračuje i dnes s námi. Jenom se už nepíše do knihy, většinou. Teď máme ještě v něčem zvláštní situaci, kdy si ty důležité věci připomínáme a čteme a sdílíme na dálku. Tak se do toho můžeme zapojit všichni, a to třeba i pro ty, kdož nemají internet.
To bylo kázání Velikonočního pondělí a těším se spolu s Vámi na nedělní evangelium.

- Modlitba: Pane Bože, prosíme za zdraví a za své rodiny, za ty, za nimiž nyní nemůžeme cestovat. Prosíme za nemocné a děkujeme za vyléčené. Dej, ať nacházíme i dobrou náladu. O to prosíme, amen.

Ohlášky: Vítáme domácí i hosty při poslechu i na záznamu. O všem, co se týká současné situace, budeme informovat.
Církevní sbírky se v současné době nekonají, proto děkujeme členům sboru za salár a ostatním přispěvatelům za jejich dary. Budete-li se chtít zapojit, všechny příspěvky můžete posílat na účet sboru: 1 888 0 88 01/0300
Z dopisu Synodní rady je nám doporučeno navýšení saláru, kterým lze ušlý sborový příjem ve sbírkách nahradit. To lze provést u těch, kteří platí salár ve splátkách elektronicky, tak i u těch, kteří ho zaplatí později v hotovosti. Možností je také pravidelné odkládání peněz na obvyklé sbírky doma a předání takto nashromážděné částky do sborové pokladny, až to bude možné.
Celocírkevní a účelové sbírky, které jsou v tomto období vyhlašovány, vyřešíme ve sboru, ještě budeme určitě posílat zprávy o aktuální situaci, doporučení zní například odkládat na tyto sbírky postupně nebo poslat na účet sboru.
Prosím ty, kteří nás sledují, aby záznam, který bude za chvíli uložen na stránkách, pustili třeba na chytrých telefonech nebo počítačích svým blízkým, sousedům, dalším členům sboru a jakýmkoli dalším zájemcům. Děkuji všem, kdož dobrou radou umožnili nebo zkvalitnili tento přenos i samotné bohoslužby. Na Velký pátek nás sledovalo v přímém přenosu 6 lidí. Na Velikonoční neděli 10. Děkujeme za přízeň.