Bohoslužby neděle II. velikonoční

Introit

Apoštolský pozdrav Píseň: Sv 21 Přímluva

Modlitba: Pane Bože, přijď k nám s novým Slovem, prosíme, ať je pro nás jako silná káva nebo čerstvý čaj. Prosíme, ať uslyšíme tóny, které byly dříve přehlušeny bubny tohoto světa. O Tvé Slovo a nápoj takto prosíme, amen.

1. čtení: J 20:19-31 Téhož dne večer – prvního dne po sobotě – když byli učedníci ze strachu před Židy shromážděni za zavřenými dveřmi, přišel Ježíš, postavil se uprostřed nich a řekl: „Pokoj vám.“ Když to řekl, ukázal jim ruce a bok. Učedníci se zaradovali, když spatřili Pána. Ježíš jim znovu řekl: „Pokoj vám. Jako mne poslal Otec, tak já posílám vás.“ Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: „Přijměte Ducha svatého. Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou.“ Tomáš, jinak Didymos, jeden z dvanácti učedníků, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu řekli: „Viděli jsme Pána.“ Odpověděl jim: „Dokud neuvidím na jeho rukou stopy po hřebech a dokud nevložím do nich svůj prst a svou ruku do rány v jeho boku, neuvěřím.“ Osmého dne potom byli učedníci opět uvnitř a Tomáš s nimi. Ač byly dveře zavřeny, Ježíš přišel, postavil se doprostřed a řekl: „Pokoj vám.“ Potom řekl Tomášovi: „Polož svůj prst sem, pohleď na mé ruce a vlož svou ruku do rány v mém boku. Nepochybuj a věř!“ Tomáš mu odpověděl: „Můj Pán a můj Bůh.“ Ježíš mu řekl: „Že jsi mě viděl, věříš. Blahoslavení, kteří neviděli, a uvěřili.“ Ještě mnoho jiných znamení učinil Ježíš před očima učedníků, a ta nejsou zapsána v této knize. Tato však zapsána jsou, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste věříce měli život v jeho jménu.

Píseň: 346 Buď Tobě sláva

2. čtení: Ž 116:1 Hospodina miluji; on slyší můj hlas, moje prosby.

Píseň: 334 Kristus Pán vstal z mrtvých. Původní píseň Buoh náš všemohúci – jedna ze 4 písní, které se před husitstvím směly u nás zpívat česky
Text kázání: 1J 5:4-10a neboť kdo se narodil z Boha, přemáhá svět. A to vítězství, které přemohlo svět, je naše víra. Kdo jiný přemáhá svět, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží? To je ten, který přišel skrze vodu a krev: Ježíš Kristus. Ne pouze skrze vodu křtu, ale i skrze krev kříže; a Duch o tom vydává svědectví, neboť Duch jest pravda. Tři jsou, kteří vydávají svědectví– Duch, voda a krev – a ti tři jsou zajedno. Přijímáme-li svědectví lidí, oč větší je svědectví Boží; Boží svědectví je to, co pověděl o svém Synu. Kdo věří v Syna Božího, má to svědectví v sobě.

Kázání: Sestry a bratří, máme před sebou dopis apoštola Jana, který se z apoštolů dožil asi nejvyššího věku a píše možná už i se zkušeností pronásledování víry. A tak si to dnešní čtení představme tak, že teď posloucháme starého apoštola Jana a jeho zkušenosti a paměti.
Neboť kdo se narodil z Boha, přemáhá svět. A to vítězství, které přemohlo svět, je naše víra. – Jan to pak ještě rozvine, je zde řeč o křtu a vůbec o vyznání víry. Také se dočteme, že svět nepřemůžeme tím, že bychom proti němu bojovali. A můžeme se ptát, jestli mluvit o vítězství křesťanství nezní v dnešním světě zvláštně. Jak a jakými prostředky vítězí křesťanská víra? Stále ještě máme velikonoční období a víme, že Pán Ježíš nepřemohl tento svět silou a vojáka, kterému Petr uťal ucho, ještě uzdravil. Takže to asi nebude ta cesta.
Kdo jiný přemáhá svět, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží? – a jak to funguje teď?
Řekněme si, že už jsme slavili vzkříšení a čekáme na svátek nanebevstoupení. Zaznamenal jsem zajímavý postřeh: Pán Ježíš si byl jistě vědom, že toho musí ještě hodně stihnout. (Do svátku Nanebevstoupení zbývá čtyřicet dní.) – To potom dosvědčuje apoštolské svědectví: 1Kor 15:3-8
Odevzdal jsem vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem, ukázal se Petrovi, potom Dvanácti. Poté se ukázal více než pěti stům bratří najednou; většina z nich je posud na živu, někteří však již zesnuli. Pak se ukázal Jakubovi, potom všem apoštolům. Naposledy ze všech se jako nedochůdčeti ukázal i mně.
Kdo přemáhá svět? Nebo řekněme, komu se to může podařit? No rozhodně ne tomu, kdo hlásá Boží tresty. A to přemáhání světa, to neznamená zformovat nějaké křižácké nebo kališnické vojsko, dělat křížovou výpravu, nic z toho; ale apoštol Pavel by nám zde řekl, že máme mít zbroj víry, jak o tom píše Efezským. A svět přemáhá ten, kdo věří v Ježíše Krista.
To je ten, který přišel skrze vodu a krev: Ježíš Kristus. Ne pouze skrze vodu křtu, ale i skrze krev kříže; a Duch o tom vydává svědectví, neboť Duch jest pravda. – Sám Pán Ježíš byl pokřtěn a prolil krev. V příběhu pod křížem také čteme, že voják jej bodl do boku a vyšla krev a voda.
Tři jsou, kteří vydávají svědectví – čekali bychom Boží Trojici, ale:
Duch, voda a krev – a ti tři jsou zajedno. – Duch Svatý jako Průvodce a Přímluvce. Voda křtu, ta se týká toho, jak Jan píše předtím, kdo přijme křest. A oběť Pána Ježíše si připomínáme při večeři Páně. A pak je zde Duch Svatý. Ten dělá tu práci, že Slovo, které slyšíme, vede s námi různě dlouhou trasou k víře. Někdo z nás Bibli dlouho zkoumá a přemýšlí o tom, jak je to všechno možné, někdo pocítí a zažije náhlou radost a jisté oslovení, aby uvěřil třeba v okamžiku. A jiný se dostane k Bibli jen občas. Takže to byli ti tři svědkové, Duch, voda a krev. A existuje i takový známý obraz, kdy už po ukřižování z probodeného boku Pána Ježíše zachytávají dva u kříže vodu křtu do nádoby a krev do kalicha. A i když tehdy ještě řada lidí neuměla číst a psát, na onom obraze bylo shrnuto vše to důležité: křest, večeře Páně i ukřižování.
Přijímáme-li svědectví lidí, oč větší je svědectví Boží; Boží svědectví je to, co pověděl o svém Synu. – Lidem, alespoň některým, věříme; a pak Bohu, který je jeden, bychom měli věřit/důvěřovat tím více. Pán Ježíš kázal a uzdravoval a máme o tom dostatek zpráv. Ale nejsou to jen svědectví ve smyslu policejní výpovědi nebo novinových článků.
Kdo věří v Syna Božího, má to svědectví v sobě. – Člověk „nese“ víru sám v sobě a také ji předává. Ve starozákonním myšlení, protože Bůh nemá podle Desatera zobrazení, je víra ze slyšení – Slyš, Izraeli – zní nejstarší židovské vyznání víry. Izrael slyší, že Hospodin je Bůh a že je jediným Bohem. A potom, že máme Pána Boha milovat a dokonce si ho nějak fyzicky uvázat k sobě, židé mají dodnes modlitební řemínky, které jim to při modlitbě připomínají.
A k tomu předávání – víru předáváme třeba nevědomky, ani nemusíme nic říkat – a tu je důležité, co děláme a na co se soustředíme. Pak si vzpomeneme na to, co jsme zapomněli nebo co se nám nepovedlo – ale vždycky to můžeme další den udělat lépe.
Shrnutí: Máme zde svědectví, konkrétně svědectví víry. Používá pro svět poměrně netradiční prostředky – Ducha, vodu a krev. Duch jde Duch Boží a je poznatelný jen vírou. Voda je všude kolem nás, ale jen jako voda křtu dává život, s člověkem se stane něco nového. Samozřejmě jako pramenitá voda pak dává život fyzický pro tělo.) A krev dává život a je naší součástí a pomáhá ve zdravotnictví a tak dále – ale jen krev, kterou prolil Pán Ježíš, se dostala do svědectví Písem spolu s prvními vyznáními víry. A současně jedno bez druhého by bylo málo. Proto nám Jan říká a vzpomíná:
JÁ JSEM STÁL POD KŘÍŽEM, A TAKÉ VÍM, ŽE JEŽÍŠ NÁM ZASLÍBIL SVÉHO DUCHA JAKO PŘÍMLUVCE A POMOCNÍKA, A ZA NÁS PROLIL KREV NA KŘÍŽI – TO JE TROJÍ SVĚDECTVÍ VÍRY. Jistěže to není hotový recept nebo jediné heslo, ale na konci ještě stojí: … a ti tři jsou jedno. Jeden Bůh, který se nám v příběhu Pána Ježíše Krista dal poznat mnoha způsoby a díky evangelistům, že to zapsali. Duch nám osvětluje a objasňuje, co je v nás a co není vidět, voda je symbolem křtu jako vstupu do nového života a krev připomínka oběti Pána Ježíše a součást večeře Páně, na kterou se těšíme. Prozatím pro nás platí ten desátý verš: Kdo věří v Syna Božího, má to svědectví v sobě.
A sotva starý Jan, miláček Páně, dovyprávěl, ozval se někde na internetu výkřik: „Já chci do kostela plného lidí!“ Doby, kdy se na kostely takříkajíc dohlíželo, si nepamatuju, ale teď nám je zavřela poněkud jiná situace. Naštěstí to vypadá, že se brzy sejdeme ve skutečném společenství zde v modlitebně. A snad nám může pomoci to svědectví, o němž dnes slyšíme od Jana.
Ještě si jednou připomeňme dnešní Slovo: Tři jsou, kteří vydávají svědectví – Duch, voda a krev – a ti tři jsou jedno. A co si z toho můžeme vzít?
Ducha si můžeme vzít (nebo spíše přijmout) – a otevřít Bibli, kalendář Dobrá setba, Na každý den, Evangelický kalendář nebo něco jiného, čemu se dřív říkalo „vzdělavatelné čtení“ a nám může přinést potěšení, posilu nebo se můžeme Písma něco nového dozvědět. Nebo jsou koneckonců i bohoslužby v televizi, na internetu je Slovo na každý den na stránkách naší církve a možností je mnoho.
Vodu si můžeme vzít – a připomenout si svůj vlastní křest – a pokud pokřtěni nejsme, můžeme po karanténě přijít na faru. Třeba se jen zeptat, jak to ten Jan myslel.
A krev, kterou za nás vydal Pán Ježíš a řekl nám, že ji máme přijímat z kalicha při večeři Páně – stejně jako chléb života, totiž jeho vlastní tělo za nás vydané na kříž – obojí budeme přijímat ve společenství, až se sejdeme. Zatím jsme jako Izraelci při putování do Zaslíbené země. A zatím i do dalšího týdne přijímáme povzbuzení: Kdo věří v Syna Božího, má to svědectví v sobě.
Amen.
- Modlitba

Píseň: 452 Za dar Slova, Bože milý

Ohlášky: Vítáme domácí i hosty při poslechu i na záznamu. O všem, co se týká současné situace, budeme informovat.
Církevní sbírky se v současné době nekonají, proto děkujeme členům sboru za salár a ostatním přispěvatelům za jejich dary. Budete-li se chtít zapojit, všechny příspěvky můžete posílat na účet sboru: 1 888 0 88 01/0300
Z dopisu Synodní rady je nám doporučeno navýšení saláru, kterým lze ušlý sborový příjem ve sbírkách nahradit. To lze provést u těch, kteří platí salár ve splátkách elektronicky, tak i u těch, kteří ho zaplatí později v hotovosti. Možností je také pravidelné odkládání peněz na obvyklé sbírky doma a předání takto nashromážděné částky do sborové pokladny, až to bude možné.
Celocírkevní a účelové sbírky, které jsou v tomto období vyhlašovány, vyřešíme ve sboru, ještě budeme určitě posílat zprávy o aktuální situaci, doporučení zní například odkládat na tyto sbírky postupně nebo poslat na účet sboru.
Prosím ty, kteří nás sledují, aby záznam, který bude za chvíli uložen na stránkách, pustili třeba na chytrých telefonech nebo počítačích svým blízkým, sousedům, dalším členům sboru a jakýmkoli dalším zájemcům. Děkuji všem, kdož dobrou radou umožnili nebo zkvalitnili tento přenos i samotné bohoslužby. Na Velký pátek nás sledovalo v přímém přenosu 6 lidí. O Velikonoční neděli 10 lidí a pobožnost Velikonočního pondělí 8 lidí. Děkujeme. – Příští týden je stálý program s Online kostelem v pondělí a ve čtvrtek od 16 hodin a nedělními bohoslužbami od 9 hodin. Srdečně zveme. Lidé, kteří nemají Facebook, nemusejí zoufat, text kázání je a bude zveřejňován na stránce sboru.

Přímluvy: za lékaře – prodavačky a řidiče autobusů – vědce – zdravotníky – moudrost vládnoucím – za osamělé – za ty, kdo zajišťují techniku na bohoslužby – za svobodu, že to v médiích vůbec je možné -

- Prosíme tě, vyslyš nás
M O D L I T B A P Á N Ě )
Slovo poslání:
Požehnání: Zvěstuji vám požehnání: …
Závěrečná píseň: 604 Buď sláva Bohu, chvála Otci