Bohoslužby dne 27. 12. 2020, Svaté rodiny

Introit + apoštolský pozdrav: Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista, který pro nás přišel na svět.

Píseň: Sv 6 Ave Maria

Modlitba

1. čtení: Gn 12:10 I nastal v zemi hlad. Tu Abram sestoupil do Egypta, aby tam pobyl jako host, neboť na zemi těžce doléhal hlad.

Píseň: 267 Rosu dejte, ó nebesa

2. čtení: Gn 39:1 Josef byl odveden dolů do Egypta. Od Izmaelců, kteří ho tam dovedli, si ho koupil Egypťan Potífar, faraónův dvořan, velitel tělesné stráže.

Píseň: 173 Když bral se zástup lidu Páně

Kázání: Mt 2:13-21 Když mudrci odešli, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi ve snu a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude hledat dítě, aby je zahubil.“ On tedy vstal, vzal v noci dítě i jeho matku, odešel do Egypta a byl tam až do smrti Herodovy. Tak se splnilo, co řekl Pán ústy proroka: ‚Z Egypta jsem povolal svého syna.‘ Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit všecky chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času, který vyzvěděl od mudrců. Tehdy se splnilo, co je řečeno ústy proroka Jeremiáše: ‚Hlas v Ráma je slyšet, pláč a veliký nářek; Ráchel oplakává své děti a nedá se utěšit, protože jich není.‘ Ale když Herodes umřel, hle, anděl Hospodinův se ukázal ve snu Josefovi v Egyptě a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku a jdi do země izraelské; neboť již zemřeli ti, kteří ukládali dítěti o život.“ On tedy vstal, vzal dítě i jeho matku a vrátil se do izraelské země.

Kázání: Milé sestry a milí bratři, církevní kalendář nám kolem Vánoc nabízí přehled raných církevních dějin:
25. narození Páně,
26. mučedníka Štěpána,
dnes svátek Svaté rodiny a sv. Jana,
v pondělí Betlémských dětí, lidově vraždění neviňátek.
1. ledna Panny Marie, matky Páně, a Jména Ježíš.

A co to znamená? Skoro to připomíná tu anekdotu, kdy pan farář říká o Vánocích: A vám, které zas celý rok neuvidím, přeju všechno dobré do nového roku a požehnané Velikonoce. – Ale teď popořádku:

Na 1. svátek vánoční jsme slyšeli o různých postavách vánočního příběhu. A zde odcházejí mágové, kteří přinesli dary; a Josefovi se ukazuje anděl Hospodinův a posílá jej i s Marií a Ježíšem do Egypta. I když historicky toto ohrožení potvrzeno nemáme, možná by nás napadlo, kolikrát v dějinách mohl Hospodinův anděl toho aktuálního Heroda zasáhnout bleskem, ale oni se ti vládci znemožní klidně sami. Jen občas slyšíme, jak do těch našich lidských (a tedy hříšných) dějin patří i různé katastrofy. Německá židovská filosofka Hannah Arendtová hovoří o banalitě zla. Zlo dokáže být prostě zlé, syrové, nelogické.

A tak před zlem, před jednou ze šílených katastrof prchá svatá rodina. Prchá do Egypta, což je samo o sobě zajímavé, do toho pohanského Egypta, jako předtím již Abra(ha)m a starozákonní Josef.

Nedozvíme se z toho egyptského pobytu nic, je celkem možné, že Josef se tam živil jako tesař a říká se, že zpočátku zpeněžili dary těch takzvaných třech králů. (Tedy vypadá to, že do Egypta prchají, až když je Pánu Ježíši minimálně rok. A Písmo nám chce říct i něco více než přesný přehled dějin.)

Tak se splnilo, co řekl Pán ústy proroka:

‚Z Egypta jsem povolal svého syna.‘ A musíme si přiznat, že se v Bibli setkáváme s příběhy krvavými a prvotní církev si je připomíná svátkem Mláďátek neboli Betlémských dětí-mučedníků.

Také proto, abychom si vážili svobody a náboženské svobody a neměli evangelium jen za folklor. Už třeba proto, že Josef musel počkat, než Herodes umřel (a jak se to dozvěděl? Zdá se, že obvyklé tehdejší médium byli obchodníci) a až pak se mohl vrátit zpátky do Izraele. Biblický příběh nám tak ukazuje Boží blízkost, blízkost našim lidským dějinám a podmínkám: Někdy aby došlo ke změně, musel/musí šílený diktátor prostě umřít.

Pak Josef tedy vstal, vzal dítě i jeho matku a vrátil se do izraelské země. Malá drobnost, nemusel se vracet čtyřicet let jako Izraelci ze zajetí. Ukazuje se tak, že nějaký čas zabere cesta pokání, ale cesta do svobody je zde přímočará. A tak ten dnešní příběh je zprávou o banalitě zla, ale rovněž o radikalitě dobra. Totiž že zlo je vlastně jen hloupé, ale dobro něco dobrého a nového tvoří a my se můžeme opřít o dobro - v těch dobrých zprávách, ve společenství s přáteli. Přináší něco dobrého. A do takových dobrých míst můžeme i my směřovat a sami je vytvářet i navzdory měnícím se podmínkám. I když přímo nezměníme zlo, je na nás, kolik dobra vytvoříme.

Modlitba

Píseň: 281 Narodil se Kristus Pán

Přímluvy + modlitba Páně

Slovo na cestu

Požehnání: Zvěstuji vám požehnání: …

Píseň: 419 Mocný Bože, při Kristovu