20. neděle po Trojici: Žena oděná sluncem

Píseň: 199 Slož, co srdce tísní

1. čtení: Ž 85

Píseň: Ž 85
2. čtení: Da 2:31-48

Píseň: Sv 17 Bojujte, bojujte dál

Text kázání: Zj 12:1-18 A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy. Ta žena byla těhotná a křičela v bolestech, neboť přišla její hodina. Tu se ukázalo na nebi jiné znamení: Veliký ohnivý drak s deseti rohy a sedmi hlavami, a na každé hlavě měl královskou korunu. Ocasem smetl třetinu hvězd z nebe a svrhl je na zem. A drak se postavil před ženu, aby pohltil její dítě, jakmile se narodí. Ona porodila dítě, syna, který má železnou berlou pást všechny národy; ale dítě bylo přeneseno k Bohu a jeho trůnu. Žena pak uprchla na poušť, kde jí Bůh připravil útočiště, aby tam o ni bylo postaráno po tisíc dvě stě šedesát dní. A strhla se bitva na nebi: Michael a jeho andělé se utkali s drakem. Drak i jeho andělé bojovali, ale nezvítězili, a nebylo již pro ně místa v nebi. A veliký drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl svržen na zem a s ním i jeho andělé. A slyšel jsem mocný hlas v nebi: „Nyní přišlo spasení, moc a království našeho Boha i vláda jeho Mesiáše; neboť byl svržen žalobce našich bratří, který je před Bohem osočoval dnem i nocí. Oni nad ním zvítězili pro krev Beránkovu a pro slovo svého svědectví. Nemilovali svůj život tak, aby se zalekli smrti. Proto jásejte, nebesa a všichni, kdo v nich přebýváte! Běda však zemi i moři, neboť sestoupil k vám ďábel, plný zlosti, protože ví, jak málo času mu zbývá.“ Když drak viděl, že je svržen na zem, začal pronásledovat ženu, která porodila syna. Ale té ženě byla dána dvě mocná orlí křídla, aby mohla uletět na poušť do svého útočiště, kde ukryta před hadem byla zachována při životě rok a dva roky a polovinu roku. A had za ní vychrlil ze chřtánu proud vody jako řeku, aby ji smetl. Ale země přispěla ženě na pomoc, otevřela ústa a pohltila tu řeku, kterou drak vychrlil. Drak v hněvu vůči té ženě rozpoutal válku proti ostatnímu jejímu potomstvu, proti těm, kdo zachovávají přikázání Boží a drží se svědectví Ježíšova. A drak se postavil na břeh moře.

Kázání: Před časem jsme se vydali s Janem na cestu a máme tu další zastávku na znamení. Pokud nestiskneme knoflík v autobuse, trolejbuse nebo tramvaji, nemusí nám řidič zastavit. A můžeme tu další epizodu Apokalypsy přejet a jet dál. Ale to by byla škoda. I když si řekneme, že znamení nás dnes moc nepotkávají. Nebo ano? Teď bychom skoro mohli spolu to kázání dopsat podle vašich svědectví. A je dobré, že máme i historii církve a víme, co Boží lid provázelo. Zde máme opět zaslíbení pro církev, a to ne ledajaké. I to znamení je poněkud zvláštní. Chtělo by se říci Za vším hledej ženu, teď ještě zjistit, koho ta žena představuje.

Ukazuje se tu nebeská bitva a skoro nejdůležitější, mezi dobrem a zlem. A jak jsme si trochu zvykli, že Zjevení Janovo někdy mluví takovým bájeslovným a tajemným jazykem, musíme vysvětlovat nebo se aspoň domnívat. Žena v dnešním obrazu je zde Izrael (koruna dvanácti hvězd může symbolizovat počet izraelských kmenů), protože vyvolený národ dal světu Mesiáše a putoval také pouští. (Na poušť ovšem podle Písma uprchla také Panna Maria s Josefem a – právě narozeným Mesiášem. A s bratry katolíky si tento výklad přehazujeme jako horký brambor ještě s tím druhým, že totiž žena přece nemůže představovat Pannu Marii, ale celou církev, konkrétně církev misijní, a Pán Ježíš že se symbolicky narodí v srdci každého, kdo se setká s církví.) Takže v každém případě tu máme nějaký významný předěl v dějinách Božího lidu. A archanděl Michael, který vyhrál válku s drakem? To je dobré zaslíbení oproti těm našim sporům malým i válkám velkým i proti hrozbám jakýchkoli šelem. Nechci teď zlehčovat situaci mnoha konfliktů ve světě, ale možná si vzpomenete, jak před pár lety sledoval svět údajnou přípravu severokorejské jaderné hlavice. Ať už připravovali cokoli, milá raketa po pár minutách letu spadla do moře. Tak dopadne i ta šelma a drak, protože Pán Bůh nad námi bdí i se svými anděly. Ti pak bojují proti mocnostem, které jsou zlé, navzdory tomu, že v každé době vypadají jinak a možná proto jsou také hůř rozpoznatelné. Není to prostě umouněný čert, před kterým by uteklo malé dítě, ale právě naopak to může být někdo docela pěkně oblečený nebo s neodolatelnou nabídkou. Četl jsem nedávno článek o tom, že kombinace žluté a červené vyvolává hlad. A uvědomte si, které všechny značky jídla nebo nápisy na restauracích tuto kombinaci mají. Tak takovéto žlutočervené pokušení se zde rýsuje a nemusí jít vždycky jenom o dobré jídlo.

Další zastávka: Ať už tam stojí kdokoli, vždycky se právě může schovávat buď za ten oblek, nebo třeba za vzácné kovy. A také má určitou moc, což ukazují v Bibli ty prorocké obrazy: Ve starozákonní době se všechny říše honosily drahými kovy, až si prorok Daniel všimne, že kromě zlaté hlavy to jde od deseti k pěti, vidíme méně a méně vzácné kovy a nohy té zjevené sochy už jsou smíchány ze železa a hlíny. Tato kombinace prý znamená podsvětí, a tak je zde jakási periodická tabulka lidských dějin, jakýsi zjevený kalendář. Neříká se tu přitom nic o věřících v Pána Boha. Ale ta triumfální socha může spadnout. Jako v té Werichově Písni strašlivé o Golemovi, který byl sice silný, ale ve vodě se rozmočil. Zde tu sochu zničil padající kámen. A ani draka ze Zjevení by dnes už asi nikdo nehledal, ale pod symbolem draka si představíme ty konkrétní síly. I takové, které ohrožují Boží věrné. A tak aniž bychom my chtěli z Daniele dále prorokovat jen pro dnešek, nezůstane tu jen ten náš pomíchaný svět. Pán Ježíš v Novém Zákoně říká, že na skále bude postavena jeho církev a zde máme také skálu nebo velký kámen, která toho velkého Golema porazí. A než dojedeme na konec, připomeňme si i to Janovo vidění: Kolem velkých soch se vždycky vyskytují mocní a často se střídají, to koneckonců předpokládá i to Danielovo vidění. Proto je zde na nebesích Boží stráž, ať už jí říkáme andělé nebo ať už si tu božskou ochranku představíme jakkoli. A Pánu Bohu za to patří díky.

Píseň: 244 Ve jméno Krista doufáme sl. 1-6

Slovo na cestu: Kaz 9:1.4

Závěrečná píseň: 489 Tvé požehnání, dobrý Otče