A nastane království Hospodinovo... (22. neděle po Trojici)

Píseň: 500 Já chtěl bych, Bože můj

Modlitba: Pane Bože, posilni nás, když se nám něco v životě boří, podepři nás, když potřebujeme postavit na nohy a zastav nás, když zařadíme moc vysokou rychlost. Děkujeme za nezištnou práci našich bližních, za niž často zapomínáme poděkovat. A rozradostni nás tím, co máš pro nás dnes připraveno. Otevíráme Ti svá srdce, Pane. Amen.

Píseň: 244 Ve jméno Krista doufáme sl. 1.8-11

1. čtení: Ž 53
Píseň: Ž 53

2. čtení: Abd 1:1-8.12-21 Vidění Abdijášovo. Toto praví Panovník Hospodin o Edómu. Slyšeli jsme zprávu od Hospodina, že mezi pronárody byl poslán vyslanec: „Vzhůru, povstaňme k boji proti němu!“ Hle, mezi pronárody tě činím maličkým, budeš ve velkém opovržení. Opovážlivost tvého srdce tě zavedla. Bydlíš v skalních rozsedlinách, sídlíš vysoko, v srdci si říkáš: „Kdo by mě strhl k zemi?“ I když sis založil hnízdo vysoko jak orel a položil je mezi hvězdy, strhnu tě odtud, je výrok Hospodinův. Až tě přepadnou zloději, škůdcové noční, jak zajdeš! Což nenakradou tolik, aby měli dost? Až na tebe přijdou sběrači hroznů, nenechají ani paběrky. Tak bude Ezau propátrán, jeho úkryty proslíděny. Poženou tě až na hranice, podvedou tě všichni, s nimiž máš smlouvu, zmocní se tě ti, s nimiž v pokoji žiješ, ti, kteří jedí tvůj chléb, zákeřně ti zasadí ránu. On však rozum nemá. Zdali v onen den, je výrok Hospodinův, nevyhubím z Edómu mudrce a rozumnost z Ezauovy hory?
Jen se nepas pohledem na den svého bratra v den jeho neštěstí, neraduj se nad judskými syny v den jejich záhuby, nepošklebuj se jim v den soužení! Nevcházej do brány mého lidu v den jeho běd; právě ty se nepas pohledem na zlo, jež ho stihlo v den jeho běd; ať tvé ruce nesahají po jeho majetku v den jeho běd! A nestůj nad průrvou, abys pobíjel ty, kdo vyvázli, nevydávej ty, kdo přežili, v den soužení! Blízko je den Hospodinův proti všem národům. Co jsi učinil ty, to bude učiněno tobě, vrátí se ti to na hlavu, jak zasluhuješ. Jak jste se napili na mé svaté hoře vy, tak budou ustavičně pít všechny pronárody; budou pít, až se budou zalykat, a zmizí, jako by nikdy nebývaly. Avšak na hoře Sijónu budou ti, kteří vyvázli, a bude svatá, a Jákobův dům obsadí ty, kdo jej obsadili. Lid Negebu obsadí Ezauovu horu a lid Přímořské nížiny Pelištejce, obsadí též pole Efrajimovo a pole Samařské a Benjamín obsadí Gileád. Přesídlenci, to vojsko synů Izraele, obsadí, co je kenaanské, až do Sarepty a přesídlenci z Jeruzaléma, kteří jsou v Sefaradu, obsadí negebská města. Vítězové pak vystoupí na horu Sijón, aby soudili Ezauovu horu. A nastane království Hospodinovo.

Píseň: Sv 28 Celé věky čekaly

Text kázání: Zj 12:18-13:10 A drak se postavil na břeh moře. 1Tu jsem viděl, jak se z moře vynořila dravá šelma o deseti rozích a sedmi hlavách; na těch rozích deset královských korun a na hlavách jména urážející Boha. Ta šelma, kterou jsem viděl, byla jako levhart, její nohy jako tlapy medvěda a její tlama jako tlama lví. A drak jí dal svou sílu i trůn i velikou moc. Jedna z jejích hlav vypadala jako smrtelně raněná, ale ta rána se zahojila. A celá země v obdivu šla za tou šelmou; klekali před drakem, protože dal té šelmě svou moc, a klekali také před šelmou a volali: „Kdo se může rovnat té dravé šelmě, kdo se odváží s ní bojovat?“ A bylo jí dáno, aby mluvila pyšně a rouhavě a měla moc po čtyřicet dva měsíce. A tak otevřela ústa a rouhala se Bohu, jeho jménu i jeho příbytku, všem, kdo přebývají v nebi. A bylo jí dáno, aby vedla válku proti svatým a aby nad nimi zvítězila. Dostala moc nad každým kmenem, národem, jazykem i rasou; budou před ní klekat všichni obyvatelé země, jejichž jména nejsou od stvoření světa zapsána v knize života, v knize toho zabitého Beránka. Kdo má uši, slyš! Kdo má jít do zajetí, půjde do zajetí. Kdo má zemřít mečem, musí mečem zemřít. Teď musí Boží lid osvědčit trpělivost a víru.

Kázání: „A nastane království Hospodinovo.“ To je celkem dobrý začátek, ale kdy a kde? To proroctví je proti Edómu, což byli potomci Izákova syna Ezaua. Toho, který se po celý život držel otcovského domu. A ohrožovali Izrael, což jsou naopak potomci Jákobovi. Věčně na cestách a nezajištění vlastním majetkem. A prorok říká, že těm různým protivníkům a nepřátelům nic nepomůže ani pošklebovat se Božímu lidu v den jeho neštěstí. I když před sebou vidíme hrůzu a bojíme se, co bude dál. – Ve třetím našem čtení Jan vidí tak strašného draka, že dokonce nemá ani symetricky rozdělen počet hlav a rohů. Jako by jej nakreslil nebo vymyslel hodně moderní spisovatel pohádek. Nosí koruny, ale ne na hlavě, ale na těch rozích. Hodně neuspořádaný drak. A na hlavách jména urážející Boha. Jak mohla vypadat? Zkusme si to připodobnit třeba staročeským kalendářem, který obsahuje opravdu zvláštní jména jako Mstislav, Hromislav, Hrozněj a podobně. A ještě jedna podrobnost: je to šelma mořská. A vzhledem k tomu, jak se ve starověku dívali na moře, můžeme možná říci dokonce: šelma z podsvětí.
Tato šelma získala sílu od draka, který minule pronásledoval ženu s dítětem. Jeden vykladač Písma zajímavě říká, že šelma pozemská a mořská jsou jacísi drakovi agenti, kteří za něj dělají špinavou práci. To jsou ti velice milí lidé v telefonu s velmi neodolatelnými nabídkami. (Nikdy při takovémto hovoru neříkejte do sluchátka „ano“ – nahrají si to a ani nemusíte vědět, co vám potom přijde za zásilku a většinou s poplatky.) Je tu tedy ta drakova šelma a tak to vypadá, že sílu a moc si předávají i ty jednotlivé režimy na této zemi, i když vzájemně se také potírají a nedokázaly by spolupracovat, ale někdy disponují stejně zhoubnou silou. Jenom někdy vypadají jako drak, jindy jako muž v dokonale padnoucím obleku. Nemusí mít ani zlaté knoflíky. Dokonce se zdá, že Jan četl proroka Daniele a viděl spojení všech čtyř symbolických dravých zvířat představujících pohanské říše. Společně ta čtveršelma pak jde proti Božímu lidu. K čemu to připodobnit dnes? Jeden anglický historik třeba psal o rudohnědé nemoci 20. století a dokazoval, že nacismus i komunismus mají stejné základy touho po moci. A ovládnutí lidí. Dnes pak můžeme najít různé jiné obrazy. „Kdo by mě strhl k zemi?“ říká si svévolník v proroctví Abdijášově, když si postavil své sídlo bezpečně vysoko. Ti svévolníci mohou disponovat a vládnout mocí, penězi, reklamou, zázračnými léky a čím vším ještě. Je třeba si dát pozor. Zvláště na to, že mají často velmi přesně a pečlivě seřazené argumenty, nabídky a lidově řečeno „papíry“ a vypadá to, že vyhrají nad důvěřivými lidmi. Na nějaký čas je to sice možné. Ale nastane království Hospodinovo. Jedna z hlav onoho draka vypadala jako smrtelně raněná, ale ta rána se zahojila. A celá země v obdivu šla za tou šelmou. To může někdy znamenat, že lidé jsou v historii někdy nepoučitelní a ve vztahu k těm jednotlivým mocnostem nejen politiky, ale lidského života vůbec jsou schopni dělat i tytéž chyby. Stačí k tomu pár pěkných slov nebo třeba podmanivá hudba. A lidé klekali před drakem a klekali před šelmou, tady bychom asi také našli historické paralely, a obrazy, ale stejně tak se můžeme zeptat: Co nás takto ovlivňuje dnes? Nemusíme zrovna doslovně padat na kolena, ale co nás, lidově řečeno, dostává do kolen? Co nás zmocní a ovlivní? Písmo dále říká, že šelmě bylo dáno, aby mluvila pyšně a rouhavě a měla moc po čtyřicet dva měsíce. To je tři a půl roku a protože Jan si rád hraje se symbolikou čísel (a čte proroka Daniele), je to polovina ze sedmičky, čísla plnosti. Takže té šelmě je to stejně houby platné, i když u nás třeba vládla 42 let. A tak otevřela ústa a rouhala se Bohu, jeho jménu i jeho příbytku, všem, kdo přebývají v nebi. To by na tu totalitu celkem sedělo. Dokonce na to Abdijášovo proroctví o království Hospodinově jsem našel kázání z roku 1951, kdy zrovna zuřila korejská válka, obklíčen byl jihokorejský Soul a vypadalo to na porážku Jihu a Američanů. Jenomže ty prorocké obrazy, které nám znějí tak krásně konkrétně, se mohou ukázat nebo naplnit pokaždé, když je víra a církev zesměšňována, a to nemusí jít o přímou vojenskou nebo politickou moc. Svou moc ale může vyjevit království Hospodinovo.
Jan ale viděl všechny obyvatele země, že šelmě nějakým způsobem podlehli. A je zde důležité upozornění, jaké někdy zaznívá v proroctvích: Kdo má uši, slyš! Zaznívá zde, kdo je zapsán v Knize života, kdo má jít do zajetí, … Teď musí Boží lid osvědčit trpělivost a víru. Co si s tím počneme? Jaké je řešení? A je to pro nás? Tady se právě ukazují ty zkoušky víry, za kým půjdeme. A pro věrný Boží lid už zde zní: Nastane království Hospodinovo.
Když si dokážeme jednotlivě i vzájemně říct, co pro nás vypadá jako Edóm, před nímž se musí utíkat, co vypadá jako Babylon, kde se musíme klanět; dále když rozpoznáme, co vypadá jako drak nebo šelma a tak podobně. A když to dokážeme popsat, blíží se království Hospodinovo. To ať je nejen naší nadějí, ale naší jistotou.

Modlitba: Pane náš, dej, ať nepodléháme radám zkušených ďáblů, ale na Tebe se soustředíme a Tebe hledáme ve svých životech. Tak budeme posíleni, a proto Ti děkujeme i za mnohá svědectví, která nám pomáhají oživit víru v Tebe. Amen.

Píseň k VP: 466 V tu noc, kdy milý Spasitel

Modlitba Páně

Slovo na cestu: 1Kor 11:11-20

Závěrečná píseň: 677 Až doposud nás provází