Bohoslužby dne 29. 12., svátek Svaté rodiny

Píseň: 294 Ó křesťané všichni

1. čtení: Gn 35:9.11-12.14-15 I ukázal se Bůh znovu Jákobovi, když přišel z Rovin aramských, a požehnal mu. „Já jsem Bůh všemohoucí. Ploď a množ se; vzejde z tebe národ a společenství pronárodů, i králové vzejdou z tvých beder. Zemi, kterou jsem dal Abrahamovi a Izákovi, tu dám tobě; tvému potomstvu dám tuto zemi.“ A Jákob na tom místě, kde s ním mluvil, postavil posvátný sloup, sloup kamenný, a vykonal na něm úlitbu: polil jej svrchu olejem. Místu, kde s ním mluvil Bůh, dal Jákob jméno Bét-el (to znamená Dům Boží).

Píseň: 306 Když se Pán Ježíš narodil

2. čtení: Dt 34:1-4. Mojžíš vystoupil z Moábských pustin na horu Nebó, na vrchol Pisgy; ta je naproti Jerichu. Hospodin mu ukázal celou zemi: Gileád až po Dan, celý kraj Neftalího i zemi Efrajimovu a Manasesovu a celou zemi Judovu až k Zadnímu moři, i Negeb a okrsek Jerišské pláně, Palmové město, až k Sóaru. Pak mu Hospodin řekl: „Toto je země, o které jsem přísahal Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi slovy: Dám ji tvému potomstvu. Dal jsem ti ji spatřit na vlastní oči, ale nepřejdeš tam.“

Píseň: 297 Slyš, jaká to libá píseň

Text kázání: Mt 2:13-23. Když (mudrci) odešli, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi ve snu a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude hledat dítě, aby je zahubil.“ On tedy vstal, vzal v noci dítě i jeho matku, odešel do Egypta a byl tam až do smrti Herodovy. Tak se splnilo, co řekl Pán ústy proroka: ‚Z Egypta jsem povolal svého syna.‘ Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit všecky chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času, který vyzvěděl od mudrců. Tehdy se splnilo, co je řečeno ústy proroka Jeremiáše: ‚Hlas v Ráma je slyšet, pláč a veliký nářek; Ráchel oplakává své děti a nedá se utěšit, protože jich není.‘ Ale když Herodes umřel, hle, anděl Hospodinův se ukázal ve snu Josefovi v Egyptě a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku a jdi do země izraelské; neboť již zemřeli ti, kteří ukládali dítěti o život.“ On tedy vstal, vzal dítě i jeho matku a vrátil se do izraelské země. Když však uslyšel, že Archelaos kraluje v Judsku po svém otci Herodovi, bál se tam jít; ale na pokyn ve snu se obrátil do končin galilejských a usadil se v městě zvaném Nazaret – aby se splnilo, co je řečeno ústy proroků, že bude nazván Nazaretský.

Kázání: Milé sestry a milí bratří,
dnes slavíme svátek Svaté rodiny a už z těch poselství starozákonních slyšíme o různých cestách. Vůbec ty dny po Vánocích, ty další tradiční svátky, obsahují překvapivá biblická čtení a příběhy. Už tradice první církve umístila na 26. prosince svátek mučedníka Štěpána, aby křesťané slyšeli, jaká až statečnost provázela vyznání Pána Ježíše. Pak následuje svátek sv. Jana, nejmladšího z evangelistů. Dále svátek betlémských dětí, lidově Mláďátek, na památku toho, když se Herodes neštítil ani použití síly, zatímco hledal toho krále Židů, kterého se tolik bál. A konečně dnes svátek Svaté rodiny.
Když odešli mudrci zpět na východ, opět se Josefovi ukázal ve snu anděl a řekl mu: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude hledat dítě, aby je zahubil.“ On tedy vstal, vzal, a dokonce v noci, dítě i jeho matku, odešel do Egypta a byl tam až do smrti Herodovy. Tady se jakoby opakují biblické dějiny: V Egyptě působil Josef, pak tam dosáhl i velkého postavení a když později byl lid Izraele v Egyptě zotročen, narodil se Mojžíš, aby pak vyvedl lid Izraele zpátky domů. A zde přišel do Egypta s nově narozeným Ježíšem a jeho matkou Marií Josef. Nevíme, jak se tam živil, jeden z výkladů říká, že dary v podobě vzácných látek, zlata, kadidla a myrhy Josef a Maria dobře prodali, aby získali peníze na obživu. A pak je také možné, že se tam Josef živil i svým tesařským řemeslem. Matouš, píšící evangelium pro Židy, připomíná ta místa ze Starého Zákona, která jsou předpovědí podobně klikatých cest. V tom se můžeme najít klidně také. A stejně tak se najednou změní politika a velké dějiny, ani nevíme jak. Písmo říká: Ale když Herodes umřel, hle, anděl Hospodinův se ukázal ve snu Josefovi v Egyptě a řekl: „Vstaň, vezmi dítě i jeho matku a jdi do země izraelské; neboť již zemřeli ti, kteří ukládali dítěti o život.“ Bohužel i to je někdy potřeba, aby zmizelo nebezpečí – a není za tím žádný osobní akt pomsty nebo nenávisti. Josef tedy vstal, vzal dítě i jeho matku a vrátil se do izraelské země. Když však uslyšel, že Archelaos kraluje v Judsku po svém otci Herodovi, bál se tam jít; ale na pokyn ve snu se obrátil do končin galilejských a usadil se v městě zvaném Nazaret – aby se splnilo, co je řečeno ústy proroků, že bude nazván Nazaretský. Mesiáš se vrací domů. Takto se v příběhu Pána Ježíše naplňuje Starý Zákon a evangelista Matouš to připomíná ze všech nejvíce. A podobně jako v Novém Zákoně nacházíme tyto směrovky (většinou máme v Bibli odkazy ve verších), tak nás samotné, v osobním životě víry, v rodinách, ve sboru, v církvi mohou provázet tyto směrovky. Profesor Lochman, který působil a kázal ve Švýcarsku, říkal „směrovky ke svobodě“. Někdy je ta cesta klikatá, tak jako jsou ty vánoční dny zasvěceny těm důležitým bodům pro vyznání Pána Ježíše: Jeho narození, svátek mučedníka, ohrožení bezcitným vládcem, svátek rodiny – až se vrátíme z Egypta, z místa a času, které nejvíc připomínají nějaké tmavé údolí a chvilku nevíme, co se bude dít dál – tu se vrátíme domů a můžeme svědčit a kázat o tom, co jsme slyšeli. Ještě máme před sebou další svátky. Ta cesta může pokračovat. Proto jsme slyšeli o Jákobovi, Mojžíšovi i svaté rodině. A ty příběhy jsou pak v kázáních, v Novém Zákoně jsou často užity ke svědectví, aby se první křesťané nebáli, že jsou na zelené louce, opuštění a sami a bez historie. Právě proto na nás je, aby to všechno nebyly jen postavy z dávné minulosti.

Píseň: 655 Tichá noc

Píseň: 307 To pastýřům, když na horách

Závěrečná píseň: 281 Narodil se Kristus Pán