Píseň: Sv 179 Málo mám
Modlitba: Hospodine, děkujeme za tento zvláštní den. Cestu Pána Ježíše máme i ve vyznání víry, a přesto ten jeden největší a nejdůležitější den, který nás pokaždé jinak zastihne, až skoro zapomeneme nebo nestihneme zastavit. Nebo se také někdy rozprchneme od tušeného nebezpečí a pak se těžko sháníme dohromady. Toto všechno je součástí i velikonočního příběhu. A my prosíme, pokud se tam někde najdeme, dávej nám sílu.
Text: Mk 15:1-20 SNC
Píseň: 324 Pane, Ty jsi hoden chvály
Text: Mk 15:21-47 SNC
Kázání: Jak jsme se dostali k Velkému pátku Sestry a bratří, milí přátelé, velikonoční příběh, velikonoční čas nám ukazuje, že pokud se o něco snažíme nebo na něco čekáme, nemusí se nějakou dobu dít vůbec nic a pak jde najednou doslova o hodiny. Konkrétně v Bibli se dozvíme o předpovědi narození a o samotném narození Pána Ježíše, pak o útěku do Egypta, tady může být mezera třeba dvou let, pak dlouho nic, pak máme příběh o pouti dvanáctiletého (tedy v té době plnoletého) Ježíše do Jeruzaléma, pak dlouho nic, pak asi ve třiceti letech začíná Pán Ježíš veřejně působit a dnes má 33 a v nejlepších letech se jeho příběh najednou začíná zapisovat po dnech a skoro po hodinách. Zkuste si na Youtube najít nějaké video s názvem „písečná animace“. Vznikají tak krásné obrazy, které jsou ale pomíjivé. A i o tom jsou Velikonoce a do našeho vyznání víry pak zůstane a přetrvá to, co je trvalé. Co z toho příběhu nakonec zůstane? Možná uvažování nad rolí, kterou bychom ve velikonočním příběhu představovali. Kde se nacházím? Zkuste si náš příběh představit jako film, pantomimu a podobně. Jsem Jidáš? Jsem Petr? Jsem Pilát? Jsem někdo ze zástupu? Jsem Josef z Arimatie, který aspoň v poslední chvíli čeká na svého skutečného Mistra? Pro sestry: Marta? Marie z Magdaly? Jiná žena pod křížem? Některá i z těch bezejmenných, které poslouchaly Ježíšovo kázání?
Výsměch
První část obsahuje jednání velekněží, Piláta jako představitele světské moci, pak výslech Ježíše, představení jako odsouzence, když při výroční amnestii mohl být jeden vězeň propuštěn – a skončí posmíváním. Slyšel jsem vzpomínku starokatolického kolegy, kterak na Velký pátek v dobách, kdy nebyl uznaným svátkem, se v závodních kuchyních jaksi pro výsměch křesťanskému světovému názoru vařilo maso. (Míněno i výsměchem těm, kdož dodržovali přísný půst.) Když se někomu posmíváme, někdy na něj ukazujeme prstem. Jenže další tři prsty ukazují na nás samotné, a to také o nás samotných něco vypovídá. I zde je pro tento případ dost postav. Šimon, otec pozdějších křesťanů prvé generace – Alexandra a Rufa – je stráží přinucen nést Ježíšův kříž. Není to ani dále vysvětleno, prostě je to další absurdní epizoda. A kolem jistě ti, kteří se Ježíši posmívali. A proč takové příběhy s takovými detaily máme vůbec v Bibli? Právě pro to, abychom slyšeli a přijali, co a do jakých podrobností pro nás Pán Ježíš udělal, třeba také kolik lidí ho přitom potkalo, vidělo, litovalo, posmívalo, opustilo … Už vícekrát nám zde zaznělo: Můžeme si vybrat v tom příběhu svou roli, svou postavu, a sledovat ji. V tom čteném příběhu nebo dokonce filmu, kde by se každý z nás ocitl? Ona cesta ke Golgotě, dnes nazývaná Via Dolorosa, je poměrně živá ulice, byla i tehdy, panoval zde čilý ruch kolemjdoucích i obchodníků na ulici, „jenom“ zrovna římští vojáci vedli kolem nějakého odsouzence. Absurdita lidské smrti dovedené do konce, krutým trestem smrti od představitelů římské moci ve Svaté zemi. Zinscenovaným ovšem těmi, kteří prostě Pánu Ježíši nemohli přijít na jméno. Ano, tato absurdita se stala, aby pak vznikala první vyznání, z nichž to úplně první „Tento člověk byl zajisté Syn Boží“. Ale na to si budeme muset ještě počkat.
Cesta, díky a chvála
My sice v naší evangelické tradici nemáme velikonoční vigilie, to jest bdění v očekávání neděle Vzkříšení. Ale můžeme v tu tichou sobotu prožívat něco z toho, jak a jestli vůbec nás ta postupná cesta Pána Ježíše nějak oslovila nebo nově překvapila, jestli jsme se v onom příběhu někde našli a podobně. Tu cestu můžeme najít vždy nově, a tak i v této situaci můžeme prosit i děkovat za Boží milost pro tyto naše bohoslužby, televizní, rozhlasové a děkujeme za to, co najednou nově objevujeme. A protože to teď vypadá, že přetékám do modliteb a do ohlášek, můžeme si odnést slova učedníků jdoucích do Emaus: „Jak Ježíše Nazaretského, který byl prorok mocný slovem i skutkem před Bohem i přede vším lidem, velekněží a členové rady vydali, aby byl odsouzen na smrt, a ukřižovali ho. A my jsme doufali, že on je ten, který má vykoupit Izrael.“ Pokusme se rozumět této naději.
- Modlitba: Pane Ježíši, tys řekl svým učedníkům: zůstaňte zde a bděte se mnou - a je zde mířeno toto tvé Slovo na nás, jestli to vůbec dokážeme. Dej nám, prosíme, abychom nyní a pak v tichu soboty dokázali na tebe čekat. Ukaž nám čas, prosíme. Protože my se často zlobíme, když na něco čekáme a pak zase nejsem spokojeni, jak to rychle uteklo – a někdy nevíme, co s časem. Dej se nám poznat ve svém čase, nyní, ukaž nám, co potřebné je a co je jen přítěží. Amen.
Píseň: 419 Mocný Bože, při Kristovu Ohlášky: Vítáme domácí i hosty při poslechu i na záznamu. O všem, co se týká současné situace, budeme informovat.
Církevní sbírky se v současné době nekonají, proto děkujeme členům sboru za salár a ostatním přispěvatelům za jejich dary. Budete-li se chtít zapojit, všechny příspěvky můžete posílat na účet sboru: 1 888 0 88 01/0300
Z dopisu Synodní rady je nám doporučeno navýšení saláru, kterým lze ušlý sborový příjem ve sbírkách nahradit. To lze provést u těch, kteří platí salár ve splátkách elektronicky, tak i u těch, kteří ho zaplatí později v hotovosti. Možností je také pravidelné odkládání peněz na obvyklé sbírky doma a předání takto nashromážděné částky do sborové pokladny, až to bude možné.
Celocírkevní a účelové sbírky, které jsou v tomto období vyhlašovány, vyřešíme ve sboru, ještě budeme určitě posílat zprávy o aktuální situaci, doporučení zní například odkládat na tyto sbírky postupně nebo poslat na účet sboru.
Prosím ty, kteří nás sledují, aby záznam, který bude za chvíli uložen na stránkách, pustili třeba na chytrých telefonech nebo počítačích svým blízkým, sousedům, dalším členům sboru a jakýmkoli dalším zájemcům. Děkuji všem, kdož dobrou radou umožnili nebo zkvalitnili tento přenos i samotné bohoslužby. Další vysílaný program bude zítra od 16 hodin a v neděli od 9 hodin ráno.
Přímluvy: za pokoj na Zemi bez hněvu a závisti – Pane, smiluj se.
za všechny, kdo slouží potřebným, třeba nakaženým – Kriste,smilujse.
za poznání moudrosti, jak se v těchto dnech vyznat a zařídit - Pane, smiluj se
jeden za druhého i za rodiny, blízké i vzdálené - Kriste, smiluj se.
M O D L I T B A P Á N Ě
Slovo poslání
Požehnání
Závěrečná píseň: 308 Jezu Kriste, štědrý kněže