Introit + apoštolský pozdrav
Píseň: 161 Tebe, Bože, chválíme
Modlitba: Hospodine, přicházíme k Tobě a ještě než cokoli řekneme, ty o nás už víš všechno. Prosíme, potěšuj nás, když nám nikdo nevěří a posiluj naši víru, abychom mohli zvěstovat potěšení. Amen.
1. čtení: Gn 3:8-10
Píseň: 130
2. čtení: Žalm 130
Píseň: 394 Ó pojďte všichni ke mně
Text kázání: 1J 2:18-29
Nastala poslední hodina – slyšeli jsme to někdy? Nebo řekli jsme si to někdy? V jaké situaci? – Jan zde píše mladé církvi, ale přesto, i kdyby nějak on sám tušil poslední hodinu, nějaký velký okamžik zkoušky, ještě píše dopis a on byl dokonce doručen a čteme jej dnes po 1900 letech. I lidé, kteří utíkali ze svých domovů třeba ve válce, si s sebou berou klíče. Zvláštní naděje.
Dítky, nastala poslední hodina. – Slovem „dítky“ oslovuje Jan členy církve, tedy nově narozené ve křtu.
Nastala poslední hodina. – To je jak na Titaniku! – Ale víme, že ani za Jana k ničemu takovému nedošlo, nepřišel konec světa, a církev je zde po celou dobu. My můžeme z Písma číst a nalézat různé poklady. A Janovo svědectví ať nám dnes zase představí něco nového.
Dítky, nastala poslední hodina; a jak jste slyšeli, že přijde antikrist, tak se nyní vyskytlo mnoho antikristů; podle toho víme, že nastala poslední hodina. – Poslední hodina před čím? Čeká tedy (i) Jan konec světa? Někteří vykladači mají za to, že jde naopak o označení doby před druhým Kristovým příchodem. Ta tzv. janovská škola se také inspirovala Janem Křtitelem a byla rovněž pronásledována. A také proto varuje Jan před falešným učením, které mimo jiné nedělá církvi dobrou reklamu. Takže máme zde svěřený čas a je lépe zvěstovat Krista vzdor antikristům.
Vyšli z nás, ale nebyli z nás. Kdyby byli z nás, byli by s námi zůstali. Ale nezůstali s námi, aby vyšlo najevo, že nepatří všichni k nám, kdo jsou s námi. – Do sboru se tenkrát, při postupném vzniku církve, mohli dostat, ba vetřít lidé, kteří chtěli společenství vnitřně rozložit, škodit v něm, a tak Jan o nich hovoří také jako o těch, kdo odpadli od víry. Možná také ten dosavadní sbor pomlouvají! (To jsem naštěstí nikdy nezažil. Dnes už není moc názorových oponentů. Spíše nezájem.)
Vy však máte zasvěcení od Svatého a znáte všechno. – Ti, kteří zůstali, vytrvali, prošli jakousi „zkouškou“ a Jan je posiluje.
Nepsal jsem vám proto, že neznáte pravdu, ale protože ji znáte a víte, že žádná lež není z pravdy. – Pojetí pravdy? A dnes? Alternativní pravda, fake news, … a co o církvi? Pod pravdou si představme Písmo Svaté, vyznání víry … a to známe. Nebo: Postupně poznáváme. A apoštol nás jako církev povzbuzuje: Však víte, čemu věříte! Čemu jste uvěřili! V čem jste bylo pokřtěni! A oproti tomuto Kristovu nesmazatelnému znamení apoštol varuje:
Kdo je lhář, ne-li ten, kdo popírá, že Ježíš je Kristus? – Tedy Mesiáš, tedy poslaný od Boha. Kdo popírá Mesiáše? Byli a jsou tací, kteří možná Pána Ježíše uznávali a dosud uznávají jako moudrého mudrce, třeba jako právě Jana Křtitele nebo krále Šalomouna. V době Pána Ježíše se třeba věřilo, že se moudří muži dávnověku mohou vrátit, očekávali, že z nebe přijde Elijáš, Mojžíš, další skupina věřila tomu, že z mrtvých vstane Jan Křtitel a podobně. Ale zde máme jakéhosi podvodníka, který se asi objevil poblíž Janovy církve. A přímo říká, že Ježíš není ten od Boha poslaný Mesiáš. Zachránce. Spasitel.
To je ten antikrist, který popírá Otce i Syna, popisuje Jan takového záškodníka. – Prvně, kdo je to antikrist? Buď je to někdo, kdo je proti Kristu, tedy řekněme je na straně ďábla namísto na straně Boží. Druhá možnost je, že se takový antikrist staví na místo Krista. A prohlásí se třeba za jeho zjevení, za jeho druhý příchod.
Tohle tvrdí antikrist. Popírá Otce i Syna – ale Duch se mu hodí? Je to gnostik? Nebo někdo ještě dále od jádra víry? Takoví asi řeknou, že jim stačí Boží Duch, podobně jako dnes lidé řeknou, že věří v přírodu nebo v lepším případě v anděly.
Kdo popírá Syna, nemá ani Otce. Kdo vyznává Syna, má i Otce. – Už v evangeliích Pán Ježíš říká, proč byl poslán a že jej poslal Otec. A komu uteče jeden pilíř, tomu se zboří celé vyznání víry.
Ať ve vás tedy zůstává to, co jste slyšeli od počátku. – Co to bylo? Napřed asi myslí Jan na lidi, kteří se stejně jako on mohli setkat s Pánem Ježíšem, pak jsou to ti, kteří uvěřili ve druhé generaci a dál a byli učeni řekli bychom zvěstováním, kázáním a v předkřestní přípravě. Tedy Jan už počítá s vyučováním ve víře přesto, že mluvil o poslední hodině. Co to znamená? Má naději!
Zůstane-li ve vás, co jste slyšeli od počátku, zůstanete i vy v Synu i Otci. Co víme o Janově misii? Mluví se někdy o tzv. janovských sborech. Kromě Pavlovy misie v řeckém světě a Petrova sboru v Jeruzalémě představovaly takovou „třetí cestu“ – už asi řecky hovořící, na území dnešního Turecka.
A to je zaslíbení, které on nám dal: život věčný. – Co k tomu říci dnes? Ono je to takové 2 v 1 – pokud popřeme Krista, popřeme i Boha Otce, který jej poslal. A to, jestli bychom popřeli život věčný – profesor Pokorný, učitel Nového Zákona, říkal, že vyznání víry spolu s dějinami církve nás ujišťují, že ten celý obsah víry MÁ SMYSL.
Toto jsem vám napsal o těch, kteří vás matou. – Jan upozorňuje na ty heretiky. Abychom neztratili víru v Pána Ježíše. Kdo nás může mást dnes? Třeba i ten, kdo mluví proti církvi. A o těch, kdo ve skutečnosti Otce i Syna popírají – asi jste slyšeli o pronásledování křesťanů v Severní Koreji. Je tam pár otevřených, jakoby tolerovaných kostelů. Ale co mi k tomu řekl bratr farář Jongsil – ano, tam jsou kostely. Ale tam se neuctívá Ježíš, tam se uctívá Kim. Představte si třeba, že čtou vánoční texty, ale ten beránek, to je přece to slunce jasné, Kim třetí, který přišel skutečně spasit! Ale naštěstí je i zde naděje, podle posledních zpráv se tam spíše začínají hádat o moc ostatní členové rodiny. A vlastnictví Bible je v zemi stále trestným činem. Nám náleží úkol se za pronásledované křesťany modlit, protože ten Zlý nakonec stejně začne požírat sám sebe.
Ale zasvěcení, které jste vy od něho přijali, zůstává ve vás, takže nepotřebujete, aby vás někdo učil; jeho zasvěcení vás učí všemu, a je pravé a není to žádná lež; jak vás vyučil, tak zůstávejte v něm. – Zde je právě, věřím i pro tyto bratry a sestry Slovo naděje. Zůstat v Kristu znamená třeba nezradit víru. To slovo „zasvěcení“ nemusí znamenat vůbec nic mystického, je to poznání víry.
Nyní tedy, děti, zůstávejte v něm, abychom se nemuseli bát, až se ukáže, a nebyli jím zahanbeni při jeho příchodu. – Důležité je vědět, komu patříme.
Víte-li, že on je spravedlivý, pochopte, že také každý, kdo činí spravedlnost, je z něho zrozen. – Skoro to vypadá, jako by právě ta janovská škola více řešila odpadnutí od víry, a tak Jan píše takovéto ostré slovo. Co to však znamená? Boží nabídka je zde z milosti. A možná má Jan díky svým zkušenostem na mysli to, že sice kdo by šel po cestě Boží, nezbloudí, i kdyby to byli pošetilci, jak se říká v SZ, ale takové vyznání je závazné – a je v lidských silách je i opustit! A Jan se svými zkušenostmi uvádí toto varování.
Co to celé znamená pro nás? Abychom jako křesťané byli pro lidi jasně čitelní. A to ne ani tím, že bychom museli nosit křížek – nebo třeba muži klobouk, jako židé – ale v tom, co děláme, abychom měli na mysli Pána Ježíše. Je to často delší cesta a možná si řekneme, jestli to ty lidi kolem nás vůbec napadne a poznají to. A nemusíme hned trhat rekordy! Bude na nás poznat i to, jestli to myslíme upřímně. Zejména tam, kde pak někomu dlužíme omluvu a podobně. Jsme k tomu vedeni Pánem Ježíšem. A dosvědčuje nám to apoštolská tradice, jak jsme dnes slyšeli. Ale nejsou jen naše vlastní síly. Musíme přiznat, že pak musíme najít odvahu přenechat práci Božího Ducha, jen mu nezapomeňme naslouchat.
- Modlitba: Pane, prosíme o naději, kterou si sami dát nemůžeme a nedokážeme. A proto prosíme za sebe i jeden za druhého, abychom poznali, že víra má skutečně smysl. - Amen.
Píseň: 192 Dobře staví, kdo zná a ví
Ohlášky: Setkání v pondělí a ve čtvrtek (tento týden bude svátek Nanebevstoupení Páně) budu nahrazovat internetovým vysíláním (od 17 hodin) a vymyslím způsob, jak zapojím ty podněty, když se potkáme na bohoslužbách.
Přímluvy: ... Prosíme tě, vyslyš nás
M O D L I T B A P Á N Ě
Slovo poslání:
Požehnání
Závěrečná píseň: Sv 17 Bojujte, bojujte dál