Bohoslužby dne 30. 8.: Možné a nemožné

Introit + apoštolský pozdrav: Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.

Píseň: 429

Čtení: 2Tim 2:13 Jsme-li nevěrní, on zůstává věrný, neboť on nemůže zapřít sám sebe.

Píseň: Sv 300 Radostná

Čtení: 1Kr 18:26-39 Elijáš dále řekl lidu: „Jako Hospodinův prorok zbývám už sám, ale Baalových proroků je čtyři sta padesát. Ať nám dají dva býky. Oni ať si vyberou jednoho býka, ať ho rozsekají na kusy a položí na dříví, ale oheň ať nezakládají. Já udělám totéž s druhým býkem: dám ho na dříví, ale oheň nezaložím. Vzývejte pak jména svých bohů a já budu vzývat jméno Hospodinovo. Bůh, který odpoví ohněm, ten je Bůh.“ Všechen lid odpověděl: „To je správná řeč.“ Elijáš vyzval Baalovy proroky: „Vyberte si jednoho býka a připravte ho první, protože vás je víc. Potom vzývejte jména svých bohů, ale oheň nezakládejte!“ Vzali tedy býka, kterého jim dal, připravili ho a od rána až do poledne vzývali Baalovo jméno: „Baale, odpověz nám!“ Neozval se však nikdo, nikdo neodpověděl. A poskakovali u zhotoveného oltáře. V poledne se jim Elijáš začal posmívat: „Volejte co nejhlasitěji, vždyť je to bůh! Třeba je zamyšlen nebo má nucení anebo odcestoval. Snad spí, ať se probudí!“ Oni volali co nejhlasitěji a zasazovali si podle svého obyčeje rány meči a oštěpy, až je polévala krev. Minulo poledne a oni ještě pokřikovali až do chvíle, kdy se přináší obětní dar. Neozval se však nikdo, nikdo neodpověděl, nikdo tomu nevěnoval pozornost. Tu řekl Elijáš všemu lidu: „Přistupte ke mně!“ Všechen lid k němu přistoupil a on opravil pobořený Hospodinův oltář. Vzal dvanáct kamenů podle počtu kmenů synů Jákoba, k němuž se stalo slovo Hospodinovo, že se bude jmenovat Izrael. Z kamenů vybudoval oltář ve jménu Hospodinově a kolem oltáře vymezil příkopem prostor pro vysetí dvou měr zrní. Pak narovnal dříví, rozsekal býka na kusy a položil na dříví. Nato řekl: „Naplňte čtyři džbány vodou a vylijte ji na zápalnou oběť a na dříví!“ Potom řekl: „Udělejte to ještě jednou.“ Oni to udělali. Znovu řekl: „Udělejte to potřetí!“ Udělali to tedy potřetí. Voda tekla okolo oltáře a naplnila i příkop. Nastal čas , kdy se přináší obětní dar. Prorok Elijáš přistoupil a řekl: „Hospodine, Bože Abrahamův, Izákův a Izraelův, ať se dnes pozná, že ty jsi Bůh v Izraeli a já tvůj služebník a že jsem učinil všechny tyto věci podle tvého slova. Odpověz mi, Hospodine! Odpověz mi, ať pozná tento lid, že ty, Hospodine, jsi Bůh. Ty sám obrať jejich srdce zpět k sobě.“ I spadl Hospodinův oheň a pozřel zápalnou oběť i dříví, kameny i prsť, a vodu z příkopu vypil. Když to všechen lid spatřil, padli na tvář a volali: „Jen Hospodin je Bůh! Jen Hospodin je Bůh!“

Píseň: 236 Ježíši, Pane nejvyšší

Kázání: Mk 10:27 Ježíš řekl: „U lidí je to nemožné, ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné všecko.“

Co je možné u Boha? Asi jsme si takovou otázku položili při nějakém životním hledání, když chceme nalézt pomoc. A tak kudy to pátrání nasměrovat? V seriálu Malý pitaval z velkého města říká npor. Pekař (hraje Vlastimil Hašek): „Chyba na začátku pátrání se pozná až na samém konci, a to ještě když to dobře dopadne.“ A tak se zdá, že pod podobným heslem už raději lidé Pána Boha nehledají, a to třeba ne že by byli neteční, ale nechtějí se zklamat, co kdyby to dopadlo blbě – nebo nad nimi tak nějak existuje, ale nepotřebují si s ním povídat. A třeba zjistit, co je u Boha možné.

Zkusil jsem tak trochu pátrat, co ostatní považují u Pána Boha za nemožné. A sešlo se množství zajímavých odpovědí: Dost lidí odhalilo, že u Pána Boha není nic nemožného. Ale co to znamená? Stejně tak lze říci, že Pán Bůh nemůže hřešit. Ale co to znamená? On sám přece dal svůj Zákon. Žd 6:18 není možné, aby Bůh lhal. Také Bůh nemůže být nevěrný, on se svým lidem uzavřel smlouvu. A i když vejde do Království plnost pohanů, nezpronevěřil se slibu Izraeli (Řm 11:25). Jk 1:13 (ČSP): Bůh nemůže být pokoušen ke zlému a sám také nikoho nepokouší. Dále že Bůh nemůže hřešit a lhát. – A tak co je nebo není u Boha nemožné?

Věříme, že Bůh je všemohoucí, mohla by znít odpověď. Zbožná odpověď. Ale co nám řekne? „Toto všechno jsem dodržoval od svého mládí,“ říká jistě zbožný mladík Pánu Ježíši v diskusi o Božím Zákoně. Ale neobjevil, že Pán Bůh stojí právě NAD svým vlastním Zákonem.

A jak to funguje? – Musíme přiznat, že nevíme.
Jsou tedy věci, které jsou u lidí nemožné, ale u Boha možné.

Které to jsou, to jsme se snažili objevit na začátku. A proto nám se někdy nabízí skoro převzít Boží roli a zařídit se po svém, s vlastními zákony. Tím nemyslím zákony státu, ale náš život, když nechceme poznávat Boží plán.

A jak tedy nechat věci na Pánu Bohu a důvěřovat mu? – Třeba prosit v modlitbě o radu. Pak se jeho vůle ukazuje různými způsoby, nemusí vždycky zaznít hlas z nebe, ale ukáže se Boží cesta jinak.

Ten dnešní náš text je v kapitole plné závažných výroků. Pán Ježíš se totiž setkal s farizeji, a to vždycky slibuje, že se něco dozvíme. Farizeové chtěli dodržovat Boží Zákon ještě zbožněji. Pán Ježíš najednou uvádí přikázání ještě náročnější, nad kterými se musíme zamyslet. Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj. Nikdo není dobrý, jedině Bůh. O lidských vztazích, o přijímání dětí, o majetku a o spasení. „Snáze projde velbloud uchem jehly než boháč do Božího Království.“ Jeho učedníci se ptali: „Kdo tedy může být spasen?“ „U lidí je to nemožné, ale ne u Boha. U Boha je možné všechno.“ To nám dost říká o Božím měřítku. O Jeho Zákoně, ale také o milosrdenství! Nejde o to dobře vyplnit nějaký dotazník.

V debatě nad jedním kázáním jsme přišli na to, že Pán Bůh některé věci říká kategoricky! Slyšeli jsme, co říká Pán Ježíš. A tak kdo tedy může být spasen? A nám se pak zdá, že to co čteme zní moc definitivně, všechno nebo nic, u Boha je možné všecko. Asi to neznamená, že máme složit ruce v klín, ale zároveň si dnes můžeme odnést k posílení, že Pán Bůh má pro nás vždy připravené východisko, řešení, náhradní řešení a rezervní plán. V této důvěře se modleme.

Píseň: 355 Kristus má v rukou celý svět

Přímluvy: (Prosíme tě, vyslyš nás)

M O D L I T B A P Á N Ě

Slovo poslání

Požehnání
Závěrečná píseň: 509 Předivný Pán Bůh v skutcích svých